• ساعت : ۱۳:۰۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ 
  • تعداد بازدید : 47
رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم:
واگذاری ۲۰ فقره دانش فنی رویالتی ارقام مختلف به بخش خصوصی
رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم از واگذاری ۲۰ فقره دانش فنی رویالتی ارقام مختلف به بخش خصوصی خبر داد و گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و با پشتیبانی عملی و فنی از این پروژه تولید محصولات زراعی در سال ۱۴۰۲ در دیمزارها ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط‌ عمومی سازمان تات، رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ضمن تشریح مهم‌ترین دستاوردهای مؤسسه در دولت سیزدهم گفت: در راستای هم افزایی علمی با شرکت های دانش بنیان قرارداد اجرای پروژه پژوهشی 2 ساله "ارزیابی محلول پاشی اسیدآمینه های غنی شده با کلاته های عناصر موثر در رشد بر عملکرد گندم در شرایط مناطق سردسیر" با بخش خصوصی منعقد شد.

روستایی اهداف این‌ قرارداد را هم افزایی علمی و رفع چالش ها و موانع تغذیه ای در خصوص افزایش تولید در راستای امنیت غذایی در دیم زارها کشور اعلام کرد که در شهرستان های  مراغه و هشترود و مزرعه بهره برداران منطقه اجرا خواهد شد.

وی واگذاری ۲۰ فقره دانش فنی رویالتی ارقام مختلف به بخش خصوصی را از دیگر فعالیت‌های مؤسسه عنوان کرد که با انتقال دانش فنی به بخش خصوصی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد افزایش بهره‌وری در عرصه‌های دیم شده‌ایم.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی اعلام کرد: ۱۸۳ فقره پروژه تحقیقاتی ملی، مشترک، مستقل و خاص توسط محققین تحقیقاتی در ستاد مؤسسه و ۲۶ استان همکار دیم خیز کشور اجرا گردیده است که نتایج آن در دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم و نهایتاً تأمین امنیت غذایی پایدار نقش مهمی داشته است.

روستایی در خصوص معرفی ارقام اظهار داشت: ۲۰ رقم جدید از محصولات زراعی دیم در غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای برای اقلیم‌های مختلف در کشور معرفی شده است که ارقام معرفی شده از پتانسیل عملکرد بالا، تاب‌آوری بیشتر به تغییرات اقلیمی، مقاومت به بیماری‌ها و از کیفیت خوب محصول برخوردار بودند.

رئیس مؤسسه تهیه دستورالعمل‌های فنی و بسته‌های زراعی به‌منظور انتقال دانش فنی به مزارع را از دیگر دستاورد مهم مؤسسه عنوان کرد و گفت به‌کارگیری دانش فنی در عرصه دیمزارها بخصوص در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش چشمگیر تولید و پایداری تولید در دیمزارها را تضمین می‌کند.

روستایی اظهار داشت: به‌کارگیری دانش فنی در شرایط خشکی و خشکسالی موجب افزایش بهره‌وری و تولید دوبرابری در دیمزارها می‌گردد. تولید هسته‌های بذری محصولات زراعی دیم از دیگر فعالیت‌های شاخص این مؤسسه بود. به‌منظور پشتیبانی علمی و فنی از پروژه جهش تولید در دیمزارها در طول سه سال گذشته میزان تولید هسته‌های بذری در مؤسسه افزایش چشمگیری داشته و بیشترین افزایش مربوط به تولید بذر محصولات تناوبی (نخود، عدس، گیاهان روغنی و علوفه‌ای) بود و در این محصولات به طور متوسط 100درصد افزایش تولید داشتیم. با تولید بذر ارقام و لاین‌های جدید و ارائه آن به بهره‌برداران نه‌تنها موجبات افزایش بهره‌وری و تولید فراهم شده بلکه ضریب نفوذ بسیاری از ارقام رشد چشمگیری داشته است.

رئیس مؤسسه بیان کرد: ایجاد پایگاه‌های نوآوری باهدف انتقال آخرین یافته‌ها و بسته‌های دانش‌بنیان در مزارع کشاورزان دیم‌کار در مناطق مختلف کشور برای معرفی دستاوردهای جدید به بهره‌برداران و کارشناسان از نظر تنوع ارقام، تغذیه مطلوب، کنترل علف‌های هرز، آرایش کشت، تغییر تاریخ کاشت از بهار به پاییز در برخی محصولات تناوبی، کشاورزی حفاظتی و دقیق در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است.

 

6.1.9.0
V6.1.9.0